Metalac – neobična priča o zdravlju

0

Ako počnemo priču o crvenoj šerpi sa belim tufnama, ovaj put ona neće prerasti u priču o mirisu domaće kuhinje i zdrave hrane, ali ima veze sa zdravljem, i to sa zdravom poslovnom politikom, sa jednim od najzdravijih preduzeća u  Srbiji i na kraju, sa zdravorazumskim odgovorom na pitanje –šta znači zdrav odnos poslodavac -zaposleni i da li je to pravi put do zdravog društva u celini. Dakle, priča o zdravlju može  i na ovaj način početi  od – šerpe.

tekst 4bKompanija „Metalac“ i njihovo dugogodišnje uspešno poslovanje na odličan način dokazuje da su zadovoljni zaposleni, zapravo, stub svakog uspešnog preduzeća. Ova kompanija važi za jednu od retkih koja uspeva da odoli teškim uslovima poslovanja na savremenom tržištu i da ostvaruje zavidne rezultate kojima može da se pohvali.

Osnovana je 1959.godine u Gornjem Milanovcu gde se i danas nalazi. Na samom početku poslovanja bavila se bravarskim i limarskim poslovima, da bi već sledeće godine Metalac počeo da se bavi izradom emajliranog posuđa po čemu je danas najprepoznatljiviji. Od osnivanja veliki akcenat je stavljan na usavršavanje proizvodnih procesa, automatizaciju proizvodnje, postizanje visoke produktivnosti, a sve to uz najveći kvalitet proizvoda. Zahvaljujući svemu ovome već sedamdesetih godina prošlog veka Metalac je svoje proizvode počeo da izvozi na evropsko tržište. Vremenom se u kompaniji proširuje proizvodni program, vrši transformacija u vlasničkoj strukturi, pa tako od 1998.godine ovo preduzeće posluje kao akcionarsko društvo. Posebne aktivnosti se preduzimaju na unapređenju i jačanju izvoza. Uvodi se inox posuđe, unapređuje proizvodnja bojlera i grejača, izrađuju se elementi za sudopere i proizvodi kartonska ambalaža. Danas Metalac po osnovu vlasništva u kapitalu ima 14 zavisnih društava – četiri proizvodna, pet trgovinskih na domaćem i pet trgovinskih društava u inostranstvu, sa kojima je povezan u Grupu. U okviru Metalac Grupe zaposleno je oko 2000 ljudi. Već godinama u ovoj velikoj kompaniji vlada shvatanje da je za uspeh u poslu neophodan pošten odnos, poverenje i lepo ponašanje kako u samom kolektivu, tako i u odnosima sa krajnjim korisnicima. Glavni resurs koji je zaslužan za uspeh koji je Metalac ostvario, a i danas ostvaruje su zaposleni kojima se u ovoj kompaniji posvećuje velika pažnja. Evo šta nam je na tu temu rekla Nadica Vujić Mitrović, direktor marketinga Metalac a.d.

Koliko ljudi je zaposleno u okviru Vaše kompanije i kakva je njihova starosna struktura?

Metalac grupa danas ima oko 2000 zaposlenih u 14 preduzeća u Srbiji i inostranstvu. Najviše u Gornjem Milanovcu gde su sve njene fabrike za proizvodnju posuđa, sudopera, bojlera, kompozitnih ploča, auto delova i ambalaže. Za poslednjih desetak godina prosečna starost zaposlenih je sa 43 godine spuštena na oko 40 jer je došao veliki broj mladih. Čak 54% zaposlenih danas je mlađe od 40 godina. I, naizgled neobično, čak 45% zaposlenih su žene.

Koliko utiče na motivaciju zaposlenih Vaš odnos prema njima, kakva je njihova reakcija i u čemu se ogleda?

tekst 4aOdnos prema zaposlenima je jedan od stubova sveukupnog zdravlja Kompanije. Najvažnija je svakako sigurnost koja proizilazi iz činjenica da se već skoro 30 godina lični dohodak isplaćuje 20. u mesecu u 10 sati. Svim radnicima se isplaćuju radničke, a rukovodiocima menadžerske premije. Sva deca zaposlenih koja su redovni studenti dobijaju stipendije od Metalca. Stipendije tokom redovnog školovanja imaju i deca preminulih radnika. Svaki radnik za rođenje deteta dobija vrednosnu čestitku od 1000 eura za prvo, 2000 eura za drugo dete i tako redom. Svakom radniku su na raspolaganju lekar i stomatolog. Dodatno penziono osiguranje za oko 300 zaposlenih, itd.

Da li smatrate da su upravo motivisani zaposleni i njihova lepa reč o Vama Vaš najbolji marketing?

Metalac slovi za jednu od najzdravijih kompanija u Srbiji. Iza toga stoji integrisanje brojnih elemenata koji doprinose ukupnoj reputaciji firme. Osim odnosa prema zaposlenim, važno je zadovoljstvo potrošača, poverenje poslovnih partnera, odgovornost prema društvenoj zajednici, ekologiji… Sve to zajedno, zapravo, ima za ishod krunski dokaz uspeha kroz poslovne rezultate, finansijsku i svaku drugu stabilnost na duge staze. Ali, istina je da su Metalcu ljudi na prvom mestu, da puno ulaže u razvoj kadrova, da se ne odriče svojih radnika sa svakom krizom koja naiđe, već naprotiv. I 2008. godine, uprava je najpre rekla radnicima: „Neće biti otpuštanja, teret krize ćemo zajedno podeliti“. E, to je ono što potpada pod duh kompanije i iz čega proističe veća upornost i veća lojalnost zaposlenih.

tekst4
Kada se javila ideja za osnivanje Vaše Fondacije za natalitet i kakve ste rezultate time postigli?
Da li se zaposleni češće odlučuju da zasnivaju porodice sa više dece?

Neki statistički uvidi su sasvim slučajno pokazali da se mladi kadrovi teško odlučuju na brak i porodicu što ne odudara od poznatih kretanja iz niza poznatih razloga. U to vreme, početkom prve decenije ovog veka, česti su bili slučajevi u okruženju da se žene nisu usuđivale na rađanje iz straha da neće dobiti posao ili da će ga izgubiti. U Metalčevom sistemu vrednosti stvari su potpuno obrnute i rukovodstvo je donelo odluku da to eksplicitno i pokaže. Osim toga, kompanija veoma mnogo ulaže u edukaciju kadrova, posebno široke menadžerske strukture svih nivoa. Naravno da vam je važno da ti mladi ljudi ostanu lojalni firmi kada već u njih ulažete. Sa druge strane postoji i rizik, posebno kod onih koje ne vezuje ni kuća ni porodica, da lakše spakuju kofer i krenu dalje u velike gradove i druge izazove. Kada imate porodicu menja se mnogo toga pa i stepen lojalnosti kompaniji koja vam pruža sigurnost – naravno pod uslovom da postižete očekivane rezultate. Tako je 2006. godine osnovana Fondacija Metalac, a prva sredstva usmerena su upravo na projekat „Deca, naša radost i budućnost“. Pokazalo se da je takva odluka bila pun pogodak – najviše zbog osećanja podrške koju vam kompanija pokazuje.

Da li se zaposleni češće odlučuju da zasnivaju porodice sa više dece otkako je osnovana Fondacija?

Sigurno ima primera jer imamo sve češće slučajeve trećeg ili četvrtog deteta. Uostalom za 10 godina postojanja Fondacije rođeno je oko 450 dece koja su sveukupno od Metalca dobila oko pola miliona eura. Ali nije taj novac presudan da se mladi odluče. Presudan je osećaj podrške i sigurnosti koju Vam kompanija pruža kada donesete odluku da proširite porodicu. No, činjenica je da je ova akcija Fondacije Metalac postala zadivljujući primer odgovornosti prema zaposlenima, a posebno odnosa prema ženama i roditeljstvu.

Da li zaposlenima pružate mogućnost usavršavanja i poslovnog napredovanja?

tekst 4cMetalčevi radnici i menadžeri spadaju u visokocenjene u poslovnom okruženju, jer se razvijaju u poslovnom sistemu koji ima utemeljen sistem vrednosti, korporativnu kulturu, standarde kvaliteta, a pritom se neprestano ulaže u edukaciju na svim nivoima – od radnika u proizvodnji do visokih menadžera. To i jeste osnovna pretpostavka napredovanja svake ozbiljne kompanije. Znanje i inovativnost vuku napred – sve ostalo je tehnika sprovođenja u delo.

Da li smatrate da i drugi poslodavci treba da se vode Vašom mišlju i stavom kada je odnos poslodavac – zaposleni u pitanju i koje savete možete da im date?

Veoma uspešne, ozbiljne kompanije sa visokom reputacijom imaju svoje mehanizme kojima od svojih zaposlenih dobijaju ono što preduzeću treba. Pristup je različit onoliko koliko su različiti ciljevi, delatnosti, tržišta, pravni okvir i slično. Sve je više uočljivo da ozbiljni mladi preduzetnici itekako uviđaju značaj zadovoljstva zaposlenih za napredak kompanije. Njima savet ne treba jer oni sami tragaju, proučavaju i uvode odgovarajuće modele. Nažalost, tamo gde zaposleni ne zanimaju poslodavca, savete ne vredi ni davati, osim uzdati se da će ih odgovornom odnosu privesti neka druga pravila. Što se Metalca tiče, njegov sveukupni odnos je zanimljiv i zbog toga što je reč o teškom metalskom kompleksu, velikom sistemu sa 14 preduzeća i 2000 ljudi. I posebno što taj odnos prema zaposlenima proizilazi iz duboko ukorenjenog korporativnog sistema vrednosti.

Ostavite svoje mišljenje